بررسی دیدگاه فیلسوف اُرُد بزرگ در خصوص رنج
جمنای - هوش مصنوعی:
نکات کلیدی:
عدم ایجاد رنج برای دیگران:
فیلسوف اُرُد بزرگ، شکنجه و آزار دیگران را نشانه پستی و حقارت میداند و بر ضرورت احترام به انسانها و عدم ایجاد رنج برای آنها تأکید میکند. ایشان اذعان دارند که اعمال خشونت و ظلم بر دیگران، نهتنها نشاندهنده ضعف و حقارت فاعل است، بلکه رنج و عذاب مضاعفی را بر جامعه تحمیل میکند.
مکاتب مشابه:
اومانیسم: اومانیسم بر احترام به کرامت انسانی و ارزش ذاتی انسان تأکید میکند. از این دیدگاه، هر انسانی فارغ از هرگونه تمایز، شایسته احترام و برخورداری از حقوق انسانی است.
اخلاق کانتی: در فلسفه اخلاقی کانت، بر ضرورت عمل بر اساس اصول اخلاقی جهانی تأکید میشود. از این دیدگاه، انسانها باید به گونهای رفتار کنند که گویی عمل آنها به قانون کلی تبدیل میشود. این اصل اخلاقی، انسانها را از ایجاد رنج برای دیگران منع میکند.
مکاتب مخالف:
فلسفه اگزیستانسیالیسم: در فلسفه اگزیستانسیالیسم، بر آزادی و مسئولیت فردی تأکید میشود. از این دیدگاه، انسانها در انتخابهای خود آزاد هستند و مسئولیت رنجهای خود را نیز بر عهده دارند.
مذهب جبرگرایی: در برخی از مذاهب و مکاتب فلسفی، رنج به عنوان جزئی اجتنابناپذیر از زندگی انسان تلقی میشود و انسانها باید آن را بپذیرند.
رویارویی فعال با رنج:
فیلسوف اُرُد بزرگ معتقدند که انسانها نباید در برابر رنج تسلیم شوند، بلکه باید با اتکا به خرد و شجاعت خود، با سختیها و چالشهای زندگی مبارزه کرده و از آنها عبور کنند. به عقیده ایشان، انفعال و تسلیم شدن در برابر رنج، نه تنها مشکلی را حل نمیکند، بلکه به تداوم و تشدید رنج و آلام انسان منجر میشود.
مکاتب مشابه:
فلسفه رواقیون: رواقیون بر ضرورت اتکا به خرد و شجاعت در مواجهه با سختیها و چالشهای زندگی تأکید میکنند. از این دیدگاه، انسانها با اتکا به فضایل اخلاقی میتوانند بر رنج و سختی غلبه کنند.
فلسفه بودیسم: در فلسفه بودیسم، بر رهایی از رنج و رسیدن به آرامش نهایی (نیروانا) تأکید میشود. از این دیدگاه، انسانها با دنبال کردن آموزههای بودا میتوانند از رنج و عذاب رها شوند.
مکاتب مخالف:
مذهب مانی: در مذهب مانی، رنج به عنوان محصول نبرد خیر و شر در جهان تلقی میشود. از این دیدگاه، انسانها باید در این نبرد، جانب خیر را گرفته و با شر مبارزه کنند.
عدم تمرکز بر رنج:
اُرُد بزرگ باور دارد تمرکز بیش از حد بر رنج و سختی، میتواند به انفعال، پژمردگی و افسردگی انسان منجر شود. به جای تجلیل از رنج و فقر، انسانها باید به دنبال راههایی برای رسیدن به خوشبختی و سعادت باشند. تمرکز بر داشتهها و انجام فعالیتهای لذتبخش میتواند به ارتقای سطح شادکامی و امید به زندگی کمک کند.
مکاتب مشابه:
فلسفه اپیکوریسم: اپیکوریون بر ضرورت دنبال کردن لذت و خوشبختی در زندگی تأکید میکنند. از این دیدگاه، انسانها باید با دنبال کردن لذتهای عقلانی و پرهیز از رنج، به زندگی خوش و سعادتمندانهای دست پیدا کنند.
روانشناسی مثبت: روانشناسی مثبت بر مطالعه و ارتقای شادی، خوشبختی و رضایت از زندگی تمرکز دارد. از این دیدگاه، انسانها با تمرکز بر نقاط قوت، شکرگزاری و انجام فعالیتهای معنادار میتوانند سطح شادکامی و رضایت خود از زندگی را افزایش
جمعبندی:
دیدگاه فیلسوف اُرُد بزرگ در مورد رنج، دیدگاهی جامع و چندوجهی است که نکات مشترک و تفاوتهایی با دیگر مکاتب فلسفی و اجتماعی دارد. این دیدگاه، ضمن تأکید بر ضرورت احترام به انسانها و عدم ایجاد رنج برای آنها، بر رویارویی فعال با رنج، عدم تمرکز بر رنج، نگرش به رنج به عنوان فرصتی برای یادگیری و استفاده از رنج به عنوان نیروی محرک تأکید میکند.
نکات مثبت:
تأکید بر عدم ایجاد رنج برای دیگران
تشویق به رویارویی فعال با رنج
عدم تمرکز بر رنج
نگرش به رنج به عنوان فرصتی برای یادگیری
استفاده از رنج به عنوان نیروی محرک
مقایسه با دیگر مکاتب:
شباهتها:
تأکید بر احترام به انسانها و عدم ایجاد رنج برای آنها
نگرش به رنج به عنوان فرصتی برای یادگیری
استفاده از رنج به عنوان نیروی محرک
منابع:
کتاب سرخ (اُرُد بزرگ)
مقالات و کتابهای منتشر شده توسط اندیشمندان اُرُدیسم
سمینارها و نشستهای تخصصی
- Sohrabیاور انجمن
- گفتمان : 103
امتیاز : 97662
سپاسگذاری از ایشان : 1429
کار/علاقه مندی ها : سال 2013 به ونکوور مهاجرت کردم با خواهرم سحر . یک سال اول خیلی سخت بود، سحر اما مشکلی نداشت در اوج تنهایی ها در پاییز 2014 درکنار ساعت بخار و تاریخی گستاون (در دنیا خیلی کم از این نوع ساعت هست که با فشار بخار کار کنه) با یه دوست ایرانی دیگه به اسم احسان آشنا شدم که از دیترویت تشریف آورده بودن برای گشت و گذار، پس از آشنایی و گشتن در ونکوور فهمیدم میهمان بهزاد جان هستند و بهزاد عزیز به مرور منو با فلسفه اُرُدیسم آشنا کرد، توی دو تا از مراسمات عمومی جزیره اُرُدیسم ونکوور شرکت کردم با بقیه دوستان هم آشنا شدم همه به گرمی منو پذیرفتن. جامعه کوچک اُرُدیست های ونکوور رو مثل خانواده ام دوست دارم واقعا بدون این دوستان نمی تونم زندگی کنم از 15 اکتبر 2015 رسما عضو جزیره اُرُدیسم ونکوور هستم. از بهزاد جان و جناب بهمن عزیز و والریا جان متشکرم که درهای جزیره رو به رویم باز کردند.
رد: بررسی دیدگاه فیلسوف اُرُد بزرگ در خصوص رنج
فیلسوف اُرُد بزرگ:
نباید باعث رنج دیگران شد، شکنجه و آزار دیگران نشان پستی و حقارت است.
«فکر کردن به این جمله فیلسوف بزرگ ، تحسین هر انسان آزاده و با وجدانی را بی می انگیزد»
- بهزاد شیرازیادمین انجمن
- گفتمان : 548
امتیاز : 147585
سپاسگذاری از ایشان : 4389
کار/علاقه مندی ها : ادمین اصلی انجمن اختصاصی اُرُدیست های شهر ونکوور، یک اُرُدیست سرخپوش . تقریبا در همه برنامه های جزیره اُرُدیسم ونکوور حضور دارم. این انجمن را در 2011-09-14 برای تبادل نظر اعضای جزیره اُرُدیسم ونکوور ایجاد کردم گوشت خوار نیستم . هنوز مجرد هستم، دلیلش را هم نپرسید چون خودم هم نمی دانم ! یکبار تا پای ازدواج پیش رفتیم اما همه چیز خراب شد بقول مادرم قسمت ما نبود. اسمش را بگذاریم بازی سرنوشت یا چیزی شبیه این ... شاید روزی اوضاع تغییر کرد
رد: بررسی دیدگاه فیلسوف اُرُد بزرگ در خصوص رنج
#رنج #اُرُد_بزرگ #فلسفه #زندگی
- شهروز امیریمهمان